خاطرات من فقط خاطره نیست درس است
 
میلاد کیایی در گفتگو با مهر :
خاطرات من فقط خاطره نیست درس است
خاطرات من که در قالب کتابی تحت عنوان "رازآشکارا" منتشر شده است فقط خاطره نیست بلکه پند و اندرزی است که می تواند برای همه بویژه هنرجویان جوان موسیقی مفید باشد.

میلاد کیایی نوازنده سنتور با اعلام این خبر ضمن حضور در محل خبرگزاری مهر ، در تشریح جزئیات این کتاب گفت : " راز آشکارا" مجموعه ای از خاطرات و تجربیاتم در عرصه موسیقی است که به تازگی توسط انتشارات بدرقه جاویدان منتشر شده و در نمایشگاه کتاب دوره اخیر نیز عرضه می شود .

وی درادامه خاطر نشان کرد : من از حدود هشت سال پیش تصمیم گرفتم خاطرات خود از موسیقی و آنچه در این عرصه بر من گذشته را نت برداری کنم از همین روی هر خاطره و نکته ای را که از زمان کودکی تا به امروزبه یادم می آمد می نوشتم تا اینکه نگارش این خاطرات به صورت کتاب از سه سال گذشته برای من جدی تر شد و تصمیم گرفتم کلیت این دست نوشته ها را طی یک کار تحقیقاتی باهمراهی علیرضا میرعلی نقی که حدود 4 ماه به طول انجامیدجمع آوری و در نهایت به صورت گفتگو و با زبانی ساده نوشته و منتشر کنم.

این آهنگساز درخصوص چگونگی انتخاب نام کتاب "راز آشکارا" گفت : قبلا آلبومی را با همین نام منتشر کرده ام که این اسم براساس بیتی از غزل لسان الغیب حافظ شیرازی : دل می رود زدستم صاحبدلان خدارا / دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا/ است.

این موسیقیدان با ابراز تاسف ازحذف بخش هایی از کتاب افزود: در نهایت تصور می کنم این کتاب برای نسل های مختلف به ویژه جوانان و هنرمندان و هنردوستان موسیقی در جهت آگاهی های فردی و اجتماعی بسیار مفید باشد چراکه "راز آشکارا" شرح برخی از خاطرات پشت پرده هنرمندان موسیقی است که خاطراتشان با رفتن آنها به دیار باقی ناشناخته باقی ماند و به نوعی مدفون شد؛ ضمن اینکه نام برخی از هنرمندان را که دربرخی مقاطع تاریخی تاثیر گذار بوده اند وهیچ جا نام و یا ذکری از آثار آنها به میان نیامده است را در این کتاب آورده ام.

وی افزود : لابلای این نوشته ها خاطراتی بیان شده که نه فقط به عنوان خاطره بلکه به عنوان درس و آموزه های این هنر برای جوانان علاقمند مفید و خواندنی است به عنوان مثال خاطرات شیرینی از عبدالوهاب شهیدی، عصمت باقرپور، انوشیروان روحانی ، علی تجویدی ، استاد جلیل شهناز ، نادر گلچین و سایر هنرمندان در عرصه موسیقی تعریف شده است که خواندن آنها خالی از لطف نیست .

کیایی در پاسخ به این سئوال که آیا حوادث و اتفاق هایی که در بستر تاریخ برموسیقی گذشته است در این کتاب ذکر شده گفت : این کتاب از برخی ابهامات که همواره برای بسیاری از هنردوستان سئوال بوده است پرده برمی دارد و به نوعی برخی از رازهای سر به مهر آشکارا بیان می شود که به نظرمن از این جهت حائز اهمیت است.

وی افزود : از سوی دیگر برخی از سئوال ها که ریشه در تاریخ دارد نیز به نوعی مطرح می شود به عنوان مثال حدود 40 سال است که موسیقی تدریس می کنم و در طی این سالها به خصوص در چند سال اخیر بنابر ضرورت در امر تدریس هر از چندگاهی پیش می آید که از هرجویان می خواهم به میل خود قطعه ای را انتخاب کنند تا نت قطعه های درخواستی را بنویسم و جالب اینکه اغلب این هنرجویان آهنگهای سالهای دور را از من می خواهند و وقتی من با این مسئله مواجه می شوم این سئوال برای من مطرح می شود که در طول 30 سال گذشته چه اتفاقی افتاده که جوانان امروز همچنان به آثار قدما رجوع می کنند دراین چند سال چه شرایطی پیش آمده که هنرمندان موسیقی نتوانستند تحولی در این عرصه ایجاد کنند.

کیایی در پایان گفت : جالب اینجا است که بسیاری ازشاگردان نوجوان و جوان من همچنان خوستار تصانیفی چون "مرغ سحر" اثر مرتضی نی داود هستند تصنیفی که شاید به پنجاه سال پیش برمی گردد و یا آهنگ زیبای "الهه ناز" با آهنگسازی اکبر محسنی بر شعری از کریم فکور و آواز استاد بنان( که من به خوبی به یاد دارم که وقتی 12 ساله بودم این آهنگ گل کرد) را می خواهند ویا آثاردیگر... خلاصه اینکه در این کتاب من به چرایی جذابیت وماندگاری این آثار و بسیاری نکات دیگر که خواندن آن برای اهالی موسیقی بویژه نسل جوان مفید است اشاراتی کرده ام.


" خبرگزاری مهر "

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدي

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 131
بازدید کل : 31629
تعداد مطالب : 65
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1